Skip to main content

Nie je tomu tak dávno, čo Hyperia vypustila podcast, kde som sa s kolegyňou Ivkou bavil o fungovaní SEO tímu. Spomínal som, že bežný deň SEO špecialistu v Hyperii začína ráno pri číslach. Že by si mal teda pozrieť vývoj návštevnosti za prechádzajúce dni alebo posledné obdobie a v prípade anomálií sa od toho môže odvíjať jeho ďalšia práca.

Posuňme sa v tejto myšlienke ďalej. Ako sa môže odvíjať jeho práca? Jeden z možných scenárov je analýza projektov prostredníctvom SEO nástrojov, ktoré nám významne uľahčujú prácu. V tomto článku by som rád poukázal na 3 SEO nástroje, ktoré sa stali významnou súčasťou mojej bežnej rutiny.

V rámci popísania týchto nástrojov sa dotknem len niektorých funkcií, ktoré využívam. Komplexný opis týchto nástrojov by si vyžadoval podstatne viac môjho času a úsilia. To rozhodne nepovažujem za dôležité, pretože je množstvo špecialistov, ktorí tieto nástroje už detailne popísali. Všade kde budem vedieť, odkážem na relevantný zdroj, kde sa dozviete podstatne viac.

 

Google Search Console (GSC)

Pre pamätníkov nástroj tiež známy ako Google Webmaster Tools. Tento považujem za úplný základ pre každého SEO špecialistu. Prečo? Google vyhľadávanie je hlavne o kľúčových slovách. GSC, okrem iného, ponúka prehľad kľúčových slov, na ktoré sa zobrazujú vaše projekty – ich objem vyhľadávania, počet klikov na vaše podstránky, priemerná pozícia, CTR a to všetko navyše v čase, takže vidíte, či sa zlepšujete alebo nie.

Tieto informácie otvárajú celý rad možností, ako podstránky dodatočne optimalizovať a sledovať, či mala dodatočná optimalizácia želaný efekt.

Príklad. Chytá sa vaša podstránka na kľúčové slovo, pričom sa zobrazuje na druhej strane? Ak chcete podstránku priviesť na prvú stranu vo výsledkoch vyhľadávania, ubezpečte sa, že ste ho v nejakej podobe použili vo významných častiach podstránky.

Významná informácia, ktorej rozhodne treba venovať väčšiu pozornosť je CTR. Je množstvo prípadových štúdií, ktoré popisujú spôsoby, ako dosiahnuť lepšie CTR. V prípade správnej optimalizácie popisov môžete získať viac klikov ako výsledok pred vami.

GSC je komplex skvelých nástrojov, ktorých vysvetlenie by si zaslúžilo napísať samostatný článok. To ale nie je potrebné, pretože sa tomu skvele povenoval už iný Tomáš.

 

Screaming Frog SEO Spider (SF)

Screaming Frog je výborný nástroj na crawlovanie webov. Umožňuje nechať si prebehnúť váš projekt botom (viete si nastaviť rôzneho user agenta, napríklad aj Google bota) a odhaliť tak prípadne nedostatky.

Medzi 3 najčastejšie chyby, s ktorými sa stretávam sú:

  • Podstránky vyhadzujúce 404, prípadne rôzne zbytočné presmerovania cez 301 alebo 302.
  • Tieto chybové podstránky bývajú často uvedené aj v sitemapách.
  • Problémy s metadátami – príliš dlhé, krátke, duplicitné alebo chýbajúce.

Screaming Frog má aj dobre spracovanú základnú používateľskú príručku.

Ak s nástrojom začínate, odporúčam pozrieť si základnú konfiguráciu. Medzi základné veci, s ktorými odporúčam pohrať sa ešte pred crawlovaním, patrí vhodné nastavenie memory allocation a storage mode (memory allocation odporúčam zvýšiť a čo sa týka storage mode, mne vyhovuje Database Storage, aj vzhľadom na to, že máme veľké projekty). Vhodným nastavením docielite, že SF dokáže váš projekt prebehnúť rýchlejšie, prípadne, že si vie progres priebežne ukladať a v prípade akéhokoľvek výpadku môžete pokračovať tam, kde ste skončili.

 

Ahrefs

Významnú časť našej práce predstavuje linkbuilding. Ahrefs je nástroj, ktorý nám pomáha hľadať a vyhodnocovať priestor pre získavanie spätných odkazov. Vieme si vďaka tomuto nástroju pomerne rýchlo pozrieť odkazový profil konkurencie a nájsť inšpiráciu na odkazy, ktoré by sme radi videli aj vo svojom portfóliu. Rovnako si ďalej vieme pozrieť podobné projekty k tým, z ktorých už odkazy máme.

Možno poznáte rôzne konkurenčné variácie ako Collabim, Mangools, prípadne iné. Nech už využívate akýkoľvek nástroj, fundamentálne dostávate podobné výstupy.

Nástroje tohto typu sú naozaj skvelé. A to som ešte nezačal písať o ďalšom využití tohto nástroja. Umožňuje spraviť hĺbkovú analýzu webu (niečo na spôsob SF). Viete si pozrieť najsilnejšie podstránky alebo kľúčové slová, ktoré konkurencii prinášajú organický traffic. V prípade vyššieho pricingu dáva zmysel aj Content Gap analýza, kde si viete na pár klikov vytiahnuť kľúčové slová, na ktoré sa chytá konkurencia, ale vy nie.

Čo sa týka návodov, ako tento nástroj efektívne využívať, pre mňa je najlepší zdroj rozhodne YouTube kanál a tutoriály od chlapíka menom Sam Oh. Všetko, čo potrebujete vedieť, nájdete tu.

 

Záver

Okrem všetkých užitočných výstupov, ktoré tieto nástroje ponúkajú, rád hovorím aj o ďalšom benefite. Využívanie týchto nástrojov je skvelá cesta k sebazdokonaľovaniu a získavaniu nových vedomostí. Za celú kariéru sa mi stalo veľakrát, že som niektorým informáciám vo výstupe nerozumel a musel som si najskôr preštudovať, čo vlastne znamenajú. To mi postupne otváralo ďalšie možnosti a pomáhalo pestovať presahy, vďaka ktorým dokážem robiť sofistikovanejšie úvahy a analýzy. Ak by ste si mali teda z celého článku zobrať aspoň jedno odporúčanie, tak by to malo byť: „Choďte a analyzujte!“.