Ako ovplyvnila pandémia PPC tím?

Covid tu máme už viac ako dva roky. Dva roky, v ktorých sa striedali rôzne pocity, od strachu, neistoty, úzkosti až po spokojnosť, vďačnosť a spolupatričnosť. Teraz sme konečne odložili respirátory a usmiate tváre nevidíme len cez iskry v očiach, ale vidíme mykať kútiky úst. Wow! A kedysi aká samozrejmosť, však? Počas pandémie to ale nebolo len o úsmevoch a preto by som vám rada priblížila, ako PPC tím ovplyvnila pandémia.

(Ne)istota

Keď sa pandémia začala, takmer každý mal pocit neistoty či strachu. Bolo to niečo nepoznané. Nikto nevedel, čo nás čaká. Bolo skvelé, ako to uchopil manažment Hyperie, pretože od začiatku situáciu sledoval a veľmi otvorene komunikoval. Počuť, že Hyperia má finančný „vankúš“ na niekoľko rokov, že pokračujeme vo všetkých projektoch a naďalej budeme hľadať všetky príležitosti, bolo určite veľmi dôležité. Vďaka tomu sa aj v PPC tíme stal z pocitu neistoty pocit istoty.

Dôvera

Fungovanie Hyperie je založené na dôvere. Dochádzkový systém už dávno nepoužívame. Každý si manažuje svoj čas a má v tom do určitej miery slobodu. Keď sme však zo dňa na deň prešli z officu na full remote, bola to vcelku skúška. Dovtedy sme totiž fungovali prevažne z firmy. Popasovali sme sa však s touto zmenou dobre, niektorí boli dokonca produktívnejší, samostatnejší a v rámci tejto zmeny sa zvýšila aj ich autonómia.

Práca z domu

Boli sme vďační, že nám charakter práce dovoľuje robiť z domu. Aby sme dokázali fungovať efektívne a produktívne dlhodobo, museli sme niektoré procesy počas pandémie vylepšovať.

Posúvam niekoľko základných odporúčaní:

  • efektívne komunikovať – namiesto „vypisovania“ si zavolať

  • vytvoriť si pracovný režim a návyky ako keby ste chodili do práce

  • vytvoriť si doma rovnako dobré pracovné podmienky ako v office

  • zapínať si na meetingy kameru – najmä v prípade menších skupín

  • nájsť rovnováhu medzi prácou a súkromným životom

Situácia okolo pandémie nám okrem iného napomohla k získaniu odvahy prijímať ľudí z celého Slovenska. Pred pandémiou sme mali síce nejakých kolegov, ktorí už pracovali z domu, no bola to skôr výnimka. Počas pandémie sme nabrali desiatky ľudí, ktorí pracujú pre Hyperiu z celého Slovenska, vrátane nových ľudí v PPC tíme. V časoch, keď je naozaj veľký problém nájsť šikovných ľudí, bola táto zmena priam žiadúca.

Práca z domu však prináša aj rôzne úskalia či nevýhody:

Firemná atmosféra a socializácia

Keď človek pracuje z domu, nedokáže nasať tú správnu firemnú atmosféru, ktorú sa snažíme dlhodobo budovať. Tiež prichádza o kuchynkové seansy, ktoré často vedú do odbornej debaty a problém, ktorý máme na stole, dokážeme pri káve za pár minút vyriešiť. Bolo zároveň pre mňa úsmevné, keď som opisovala novému kolegovi, ktorého som prijala na remote, že keď príde do firmy, môže si u nás zahrať kalčeto, FIFU, NHL či ping-pong. Nešlo mu do hlavy, že sa tieto aktivity môžu robiť v pracovnom čase. Takúto našu pravú firemnú atmosféru a kultúru si človek užije, len ak navštívi office.

Online meetingy

Kým sme si nenastavili pravidlo zapnutej kamery na meetingoch, bolo ich náročné viesť. Kamery vypnuté, mikrofóny tiež, veľakrát žiadna odozva na položenú otázku. Každý možno zakýval hlavou, pousmial sa, povedal niečo, ale ja som to na tej druhej strane nevidela a ani nepočula. Stalo by sa toto na offline meetingu? Skôr nie. Tam je tá interakcia prirodzene väčšia. Hoci viacerí kolegovia fungujú v rámci PPC tímu primárne remote, tak práve pre tieto úskalia sa snažíme stretávať na pravidelnej báze a utužovať tímového ducha, čo sa robí online omnoho horšie.

PPC reklama v čase pandémie

Keď sa začala pandémia, nikto nevedel, ako to ovplyvní naše projekty. Aj napriek obavám sa nakoniec ukázalo, že nás to zasiahlo „iba“ zľahka. Najviac utrpel projekt LeadGeneration, kde sme museli výraznejšie znižovať náklady a cenu za klik, ale ťažko skúšané boli aj niektoré krajiny v rámci našej letákovej divízie. Keď bola napríklad v Taliansku najvážnejšia situácia, tak sme to jasne videli aj na našich dátach a museli sme na to hneď reagovať.

Vo všeobecnosti sme však mali v rámci letákovej divízie veľmi dobré výsledky, čo bolo určite aj odrazom zavretia kamenných obchodov a prechodom do online sféry. Prirodzene sa s touto zmenou zvýšil aj počet konkurentov. Snažili sme sa preto odlíšiť napríklad tým, že sme vymýšľali unikátne reklamy, kde sme odkazovali na hodiny pre dôchodcov, nedeľné zatvorenie obchodov a podobne. Snažili sme sa tým ľuďom poskytnúť aj hodnotné a užitočné informácie.

Zaváňa to návratom do normálu

Opatrenia sa uvoľňujú, ľudí vo firme pribúda, koláče ku spoločnej káve sa vypekajú a my si užívame chvíle v kancli či mimo neho. Spoločné brainstormingy spoza stolov, zdieľanie rád a tipov, zapájanie sa do debát okolo seba s cieľom pomôcť a poradiť... Samozrejmosti, ktoré samozrejmosťami nie sú.

Ak sa chceš dozvedieť viac o fungovaní PPC tímu, vypočuj si podcast s teamleaderkou Teréziou Prekopovou